Verhuizen, Praag en "studeren" - Reisverslag uit Hradec Králové, Tsjechische Republiek van Manon Hekman - WaarBenJij.nu Verhuizen, Praag en "studeren" - Reisverslag uit Hradec Králové, Tsjechische Republiek van Manon Hekman - WaarBenJij.nu

Verhuizen, Praag en "studeren"

Blijf op de hoogte en volg Manon

16 Februari 2016 | Tsjechische Republiek, Hradec Králové

Oeps!
Toen waren we al 2 weken verder en heb ik niks meer geschreven. Ik meen het dan ook echt wanneer ik zeg dat de tijd hier vliegt, de dagen zijn zo voorbij, naar mijn gevoel moet ik volgende week alweer naar huis (maar dat is gelukkig niet het gevoel).

In deze 2 weken is er echter genoeg gebeurd, dus ga er maar even goed voor zitten haha.

Van al mijn angsten en onzekerheden die ik had voordat ik naar Tsjechië ging, is nog maar weinig over. Alles gaat supergoed en ik had het niet beter kunnen wensen.
In mijn vorige reisverslag vertelde ik dat ik alleen was in de 6-persoonsflat, dit bleef toen nog zo'n 4 dagen zo en daarna kwam er een Tsjechisch meisje bij me op de kamer, ze was best aardig maar we spraken niet veel. Vervolgens kwamen er meiden uit Equador, Peru en Turkije in de andere kamer en in het andere bed op mijn kamer zou nog een Tsjechisch meisje "verblijven". Met de meiden in de andere kamer was het direct supertof en het klikte meteen. Met de Tsjechische meiden ging het wat minder, na 2 dagen met ons 6 in deze flat te hebben gewoond verschenen er briefjes op de deur met dingen als "gebruik je eigen toiletpapier" en "gooi je eigen afval weg" en andere rare dingen (vooral aangezien het feit dat dit ook gebeurde en de flat nadat wij hier kwamen netter was dan eerst).
De dag nadat deze briefjes verschenen, kreeg ik een telefoontje. Ik moest van kamer verhuizen, dit was allemaal erg raar aangezien ik dit in principe helemaal niet wilde! (ookal waren de 2 Tsjechische meiden een pain in the ass). Goed, alles ingepakt en verhuisd naar een 4persoonsflat waar ik de kamer zou delen met 1 Spaans meisje en 2 andere Tsjechische meiden. Nadat ik al (ál) mijn spullen had verhuisd kreeg ik direct een gevoel dat dit geen goed besluit was en kreeg ik een paniekerig berichtje van mijn oude Erasmus-flatgenoten, ook zij wilden gaan verhuizen en ik behoorde bij dat plan!! Toen zijn we hard aan het overleggen gegaan en andere meiden benaderd waarvan we wisten dat die hun kamergenoten niet heel geweldig vonden, we moesten namelijk 2 extra bedden vullen als we naar een 6 persoonsflat wilden vertrekken. Er zijn een aantal meiden die een kamer delen met 5 Tsjechische meiden, die zijn nou niet heel vriendelijk en/of kunnen gewoon geen Engels, dus die 2 extra bedden waren snel gevuld. Naar het hoofd van de dorms gegaan en zo kon ik de volgende dag al (AL) m'n spullen weer terugsjouwen naar mijn OUDE FLAT. Het hoofd van de dorms had namelijk al eerder klachten gehad over de 2 Tsjechische meiden in mijn oude flat en heeft geëist dat dit keer zij moesten verhuizen in plaats van dat ze de Erasmus-mensen steeds weg kunnen jagen.
Erasmus 1 - 0 Tsjechië

Nu woon ik met 5 meiden uit de volgende landen: Peru, Equador, Venezuela, Polen en Turkije, een beste mix!
Gelukkig waren we het over 1 ding eens; de flat was een zooitje. Gisteren waren we voor het eerst met zijn 6en in de flat en zijn we naar Tesco gegaan om schoonmaakspullen te halen en hebben we de flat een grote schoonmaakbeurt gegeven. Nu kunnen we de flat gaan decoreren, waar we gelukkig ook allemaal heel erg van zijn :)

Afgelopen week was ook de introductieweek van de Erasmusstudenten, hier heb ik superveel mensen ontmoet en ook nieuwe vrienden bij gemaakt (lees: vakantieadresjes)
Bij deze introductieweek hoorde ook een weekendje Praag en gelukkig was ik op tijd bij de inschrijving en kon ik mee. Praag is een supermooie stad en is met de bus anderhalf uur reizen, het is dus hartstikke zeker dat ik hier nog vaker naartoe ga. (Er zijn al plannen om naar een Mumford and Sons concert te gaan woehoee). Ook wil ik sowieso terug om de stad in mijn eentje te verkennen, ik hou er niet zo van om met en grote rondleidingsgroep door de stad te worden meegesleurd.

Dan nog het puntje waarvoor ik eigenlijk in Tsjechië ben, nouja, misschien een beetje dan: studeren.
Ik heb vandaag pas mijn eerste twee lessen gehad, hier in Tsjechië gaat alles niet zo efficiënt en georganiseerd, overal moet ik zelf achteraan en de leraren vragen aan de studenten wanneer ze hun lessen willen volgen. Ook had ik met alle leerkrachten eerst een "appointment" van zo'n 5 minuten, ik snap nog steeds niet echt waarom er niet gewoon een mailtje de deur uit is gegaan, maar goed.
In de meeste lessen ben ik met zo'n 1 tot 5 andere studenten en de leraren kunnen bijna geen Engels spreken. De beoordelingen zijn dan ook zo simpel dat ik het bijna niet kan geloven; een voorbeeld: ik wil aan het eind van de periode dat je een essay van 2 pagina's schrijft over het verschil tussen onderwijs in Tsjechië en in Nederland. uhmm... oke!
De lessen die ik vandaag ook had duurden maar 45 minuten, maar ik heb op vrijdag een les die 3 uur duurt, dus hoe dat allemaal werkt, heb ik nog niet helemaal door.

Het lijkt er echter wel op dat na 2 weken nog een soort van "vakantie" te hebben gehad, de lessen nu beginnen en het "studeren" gaat beginnen, maar over de moeilijkheidsgraad kan ik nog niks zeggen.

Op het moment zit ik top in mijn vel en hartstikke gelukkig. Ik heb superleuke vrienden gemaakt en maak zoveel leuke dingen mee dat de tijd voorbij vliegt :)

  • 16 Februari 2016 - 14:38

    Lisanne Tuin:

    Heee Manon!

    Heel leuk om je verslag te lezen en grappig dat we toch beide andere dingen ervaren.
    Wij hebben trouwens ook een Tesco! (:
    Worden jullie ook beoordeeld met een 1,2,3,4,5?
    Een 1 is dan 0 tm 50 procent goed
    2 tm 5 heb je je tentamen gehaald en heb je dus meer dan de helft goed!

    Veel reisplezier en tot in Praag, Budapes

  • 16 Februari 2016 - 19:17

    Gert & Dina:

    Hoi Manon,
    Wat weer leuk om iets van je te horen en te lezen..zo te lezen heb je het super goed naar je zin.
    En Praag zeker de moeite waard om een aantal keren te bezoeken..prachtige stad vooral het gouden straatje..!! Wat ook zeker de moeite waard om te bezoeken is Český Krumlov...maar dat zal gauw 2 uurtjes rijden zijn....

    Maar vooralsnog heel veel plezier en laat weer wat van je horen en zien..!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Hradec Králové

Manon

5 maand studeren in het buitenland.. in Tsjechië, in mijn eentje?

Actief sinds 21 Jan. 2016
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 6699

Voorgaande reizen:

27 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Studeren in Tsjechië

Landen bezocht: